Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Tanggal 9 Januari 2022 bersamaan kelmarin merupakan kelas pertama untuk subjek SGDM 4013 iaitu Perkembangan Grafik dan Animasi dalam Pendidikan atau Graphic Animation Development in Education. Perasaan ketika itu bercampur- campur antara gementar, takut dan teruja. Gementar dan takut apabila mengenangkan diri sendiri yang kurang mahir dengan teknologi dan ICT dan teruja apabila dapat belajar ilmu dan kemahiran baru yang boleh diaplikasikan sebagai pendidik kelak. InshaAllah. Jom kita lihat persediaan dan aktiviti yang dilakukan untuk minggu yang pertama ini.
a) Penubuhan Kumpulan A SGDM 4013
Melalui aplikasi Telegram, penubuhan ini dilakukakan bertujuan untuk memudahkan komunikasi dan perbincangan antara pelajar dan pensyarah. Video pertama yang dikongsi oleh Dr ketika itu melalui pautan tik tok ialah berkenaan aplikasi AI (Artificial Intelligence) yang boleh digunakan untuk membuat dan mengubah suai kandungan video (content creators) iaitu ChatGPT, Pictory Al, Synthesia IO dan Veed IO. Terasa seperti katak di bawah tempurung juga ketika itu kerana tidak menyedari kewujudan mana-mana aplikasi tersebut ketika itu.
b) Kumpulan Tiga Serangkai.
Bermatlamat untuk melengkapkan tugasan secara "hands on" atau "mind-on". Pemilihan ahli dibuat oleh pelajar sendiri memandangkan kami mempunyai pengalaman bekerjasama dalam beberapa tugasan pada semester yang lepas. Tak kenal maka tak cinta. Sudah kenal banyak pula hendak bercerita. Disebabkan keserasian itu telah ada, maka kebanyakan dari kami memilih untuk kekal dalam kumpulan yang telah dibuat sedangkan pensyarah mengesyorkan kami bergaul dengan rakan-rakan lain. Kumpulan saya merupakan kumpulan 5 yang terdiri daripada saya, Aina Safina dan Husna.
c) Pengenalan
Kelas dilakukan secara atas talian (online) melalui aplikasi WEBEX bermula dengan sesi pengenalan diri pelajar kepada pensyarah iaitu Dr. Mohan Rathakrishnan. Selepas sesi pengenalan diri, dr Mohan menunjukkan silibus dan rubrik tugasan untuk kursus ini. Pelajar digalakkan untuk bertanya soalan. Cemas dan berpeluh memikirkan soalan yang boleh ditanya kepada pensyarah ketika itu memandangkan semua pelajar perlu mengemukakan soalan. Alhamdulillah sel-sel neuron di otak ketika itu masih aktif berhubung walaupun hormon Adrenaline ketika itu di paras membimbangkan.
d) Tugasan
Agihan tajuk pembentangan iaitu Konsep Grafik. Pensyarah terlebih dahulu memberi pengenalan kepada dua jenis grafik iaitu grafik Bitmap dan grafik Vektor. Tugasan rasmi kumpulan pelajar yang pertama adalah menyediakan slaid pembentangan mengenai ciri-ciri grafik Bitmap. Tiada unsur pilih kasih melibatkan pemilihan tajuk kerana semua kumpulan perlu membentangkan tajuk yang sama. Kreativiti menjadi taruhan untuk menghasilkan slaid yang menarik dan berinformasi.
No comments:
Post a Comment